Demnia

Welcome to the new world *Staaldag* (Dag: 3, Maand: Speer, Jaar: 2de van de Draak, Eeuw: 3de van de Geh'bel)
Het is nu wo 15 aug 2018, 14:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Regels Feedback forum
BerichtGeplaatst: zo 15 maart 2015, 01:02 
Arcanist
Arcanist

Cash on hand:
14,177.80

Medals: 2
Ster 1 (1) Ster 2 (1)
Demnia Punten: 790
Primair level: 10
Sec. klasse: Bezweerder
Secundair level: 4
Religie: Ipomea
STATS:
Kracht: 4
Behendigheid: 32
Intelligentie: 41
Wijsheid: 38
Karisma: 17
GEVECHTSSTATS:
LP: 92
Mana: 179
A: 21
V: 301
S: 1
MA: 22
MV: 35
MS: 8
MR: 98
MP: 52
karakter: http://www.demnia.nl/viewtopic.php?f=38&t=33
Want we hadden er nog niet genoeg :troll1:

Ik ga hier uit van common sense, maar ook een hart onder de riem steken (verwar dit niet met 'hard onder de riem steken' want dat is totaal iets anders en onder de gordel is niet toegestaan :razz:)

Wat is feedback? Feedback is vaak niets meer dan jouw perceptie van wat iemand goed of fout doet in jouw ogen. Dit heeft niet persé betrekking op de persoon zelf. In het mooiste geval kan de ander iets met jouw mening om, in dit geval bijvoorbeeld, de schrijfvaardigheid te verbeteren.

Opbouwende kritiek is een ander mooi woord. Maar wat maakt het opbouwend? Laten we beginnen met geen negatieve aanvallen. Iedereen kan uit eigen ervaring ongetwijfeld wel beamen dat wanneer iemand je ronduit aanvalt om iets dat je doet (let op 'doet'! niet bent. Al wordt dit door de gever van de feedback vaak al snel verward) dat dit aardig demotiverend werkt. Demotivatie en opbouwend klinken niet als twee woorden die samen in één zin gaan (behalve deze :razz:), ik neem aan dat we het daarover ook eens kunnen zijn.

Waar we dus rekening mee moeten houden in dit forum is wederzijds respect. Natuurlijk kan iedereen zich weleens ergeren aan een ander, maar vaak ligt dit ook bij jezelf. Om een voorbeeld te geven, Uhtred weet dat ik me kan doodergeren aan zijn eigenwijze instelling die hij zo nu en dan tentoonstelt. Maar hij weet ook dat ik goed stronteigenwijs kan zijn en juist daardoor herken ik dat in hem (en erken ik dat in mezelf) en hence... irritatie. Feedback geven kan soms ook weleens hele goede feedback aan jezelf zijn dus :woeh: Maar ook captain obvious spelen kan heel erg negatief over komen. Je kunt bijvoorbeeld wel tegen Futon zeggen dat hij veel spelfouten maakt. Maar we weten allemaal de oorzaak en dat hij hier weinig aan kan doen. Houdt er rekening mee dat dit voor mensen ook zeer demotiverend werkt.
Wederzijds respect... als we daar dieper op in gaan, wat is dát dan? In ieder geval niet alleen maar dit: :cheer: :runn: :zingt2:
Het zou een stuk gezelliger zijn dan dit :cry: , en we willen positieve feedback niet ontmoedigen, maar alleen maar positief help je iemand ook niet mee. Daarmee sluit ik de uitgebreidere uitleg even af en ga in op een aantal opgesomde regels die denk ik na dit stukje niet veel uitleg meer behoeven:

• Geef duidelijke, objectieve feedback. Probeer altijd te kijken of je kunt aangeven wat je goed vind gaan en waar jij denkt dat er verbetering kan komen. Een beetje van beiden. Dan hoef je bij wijze van ook geen balansscores bij te houden of je wel aardig of kritisch genoeg bent geweest.
  • Wees niet bang om feedback te vragen noch te geven. Kan er iets tussen zitten dat je liever niet hoort? Dan had je eigenlijk de feedback niet nodig want je wist het al. Je kunt er alleen maar van groeien als je jezelf even een momentje kwetsbaar durft op te stellen en de meningen durft te ontvangen van anderen op jouw werk. En op het vlak van geven, soms moet je mensen weleens iets vertellen dat zij misschien minder leuk vinden om te horen. Maar misschien valt het wel mee. De feedback die je geeft probeer je uiteraard zo eerlijk en objectief mogelijk te doen en de ontvanger hoeft het er niet mee eens te zijn. Het is jouw cadeau waar de ontvanger mee mag doen wat diegene wil.
  • Nou ja, bijna alles. Want de volgende regel is deze: Ga niet in de verdediging. De persoon die jou feedback geeft heeft een eigen kijk erop, net als jij. Gebruik wat je gegeven wordt en negeer wat je niet gebruiken kunt. Er is geen noodzaak om jouw standpunt te verdedigen of te bediscussieren. Om iets dieper te gaan, als een bepaalde mening je een heel sterk gevoel geeft, zij het boos, geërgerd, etc, dan kan het weleens zijn dat er een gevoelige snaar is geraakt die je zelf niet echt bewust zag en verder onderzoek misschien slim is. Dat zou ik persoonlijk doen, het is uiteraard niet verplicht. Slechts een advies.
  • Iets dieper op het vorige punt in. Ga niet in discussie. Niet in de verdediging gaan kan discussie veroorzaken, maar wist je dat even simpelweg uitleggen waarom je iets koos of waarom je iets zo ziet even goed een verdediging is? Toch nog even verduidelijken dat de ander je snapt. Je bent geen uitleg verschuldigd. De feedback is puur en alleen voor jou. Als jij zeker weet dat iemand de plank misslaat dan kun je er niks mee en dan is los laten vele malen beter dan verder uitleggen of verdedigen. Het lijkt mij het meest verstandig als men op je kan reageren als je een verzoek plaatst en de persoon die feedback ontvangt erna niet meer post (of eigenlijk niet direct, zie volgende punt). Tenzij het is 'Bedankt voor de feedback' natuurlijk.
  • Geef feedback op feedback. 'Joh jij zei vorige maand dit en ik heb erop gelet en nu merk ik dat me dat veel makkelijker afgaat. Dank je wel' om even een voorbeeld te noemen. Even laten merken, al is het een jaar later, dat hun cadeautje aan jou je echt geholpen heeft. Dan krijgen zij eigenlijk een cadeautje terug: waardering.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]