Demnia

Welcome to the new world *Staaldag* (Dag: 3, Maand: Speer, Jaar: 2de van de Draak, Eeuw: 3de van de Geh'bel)
Het is nu di 25 sep 2018, 08:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Demnia gevechten op Roll20 Guide
BerichtGeplaatst: ma 20 jul 2015, 13:21 
Priester
Priester

Cash on hand:
153.00

Demnia Punten: 20
Primair level: 1
Religie: Tierna
STATS:
Kracht: 10
Behendigheid: 10
Intelligentie: 10
Wijsheid: 10
Karisma: 10
GEVECHTSSTATS:
LP: 10
Mana: 20
A: 15
V: 112
S: 5
MA: 1
MV: 11
MS: 1
MR: 10
MP: 15
karakter: http://www.demnia.nl/viewtopic.php?f=38&t=2628
Naar gevorderden index

Dit onderdeel is puur optioneel voor diegenen die dit handig werken vinden. Het gevechtsforum blijft de belangrijkste plaats voor gevechten en alles wat via dit optionele systeem gedaan wordt zal ook daar geplaatst moeten worden.

Ik heb een campaign op de site van Roll20 gemaakt, in een poging om het Demnia gevechtssysteem daar uit te werken. Roll 20 is een virtueel tabletop site waar je gevechten op een grid met top down maps en character/NPC tokens uit kan spelen. Om het huidige Demnia systeem zoveel mogelijk na te bootsen heb ik macro's gemaakt voor aanvallen.

In deze topic schrijf ik een gebruikers handleiding uit voor iedereen die interesse heeft in het uitwerken van Demnia gevechten op Roll20. Het gebruiken van Roll20 is dus een extra optie en absoluut geen vervanging van het uitschrijven van gevechten op het forum hier.

Allereerst moet je een account hebben op Roll20. Ik zou zelf aanraden om je account daar dezelfde naam te geven als je gebruikersnaam hier.

Als je een roll20 account hebt kun je op deze link klikken om naar de Demnia Battles Campaign te gaan.

Zo ziet het er ongeveer uit:
Afbeelding
Klik op het plaatje om hem groter te zien

Ik zal ieder onderdeel uitleggen zodat het makkelijk is om te beginnen.

Tools:
Linksboven staat de toolbar. Van boven naar beneden: Select, Tekenen, Zoom, Lineaal, Dobbelstenen en help.
Select gebruik je om poppetje ofwel tokens te selecteren. Tekenen en zoom spreken voor zich. De Lineaal kun je gebruiken om afstanden te meten op het grid. Handig als je wil controleren hoe ver iets is voor bereik van lopen of vaardigheden. Met de dobbelstenen heb je verschillende opties om dobbelstenen te gooien. De help geeft je meer informatie over Roll20.

Beurten:
DM's hebben de optie om Initiative te rollen of toe te wijzen aan tokens. Dit komt dan in de turn order te staan. Hier kun je dus zien in welke volgorde spelers en tegenstanders aan de beurt zijn voor hun acties in een gevecht.
Gezien een GM niet de hele tijd online hoeft te zijn kan het zijn dat spelers die bovenaan het beurtenlijstje staan al een actie uitgeschreven hebben. Ik zelf zou de beurten niet als restrictie nemen om niet te posten, maar meer zien als DM tool om de volgorde van acties in een beurt te verwerken.
Zo kun je dus als speler eventueel je actie al uitschrijven en posten terwijl de speler boven je dat nog niet heeft gedaan. Ik zou alleen niet posten als de tegenstanders aan de beurt zijn en de DM eerste de tijd gunnen om de beurten te verwerken en voor de tegenstanders te rollen.
Het is overigens uiteindelijk aan de DM van het gevecht om te bepalen of en hoe hij de beurten toepast. Ik geef hier alleen aan wat ermee gedaan kan worden.

Aanvals macro's:
In een poging om het zo makkelijk mogelijk te maken voor iedereen heb ik macro's geschreven voor de aanvallen van iedere speler of tegenstander in het gevecht. Die staan linksbovenin naast de tools in de macro's. Ze verschijnen wanneer je je token geselecteerd hebt.

Chat:
Aan de rechterkant van het scherm staat dan de chat. Hier worden alle uitgeschreven dingen en alle dobbelsteen rollen en uitwerkingen van Macro's in gepost. In deze chat kun je dus gewoon je actie uitschrijven net zoals je dat in het forum gedaan zou hebben.

Tokens:
Afbeelding
Dit is een Character Token. De naam van je character staat onder jouw token. Het rode balkje representeerd je levens, het groene balkje je mana.
Tokens kunnen gedraaid en verplaatst worden. Dit geeft iedereen een overzicht van waar welk character staat in het gevecht. Wanneer een token geselecteerd is verschijnen de Macro's die er voor dat character gemaakt zijn.
Als je op het knopje linksonder je token drukt krijg je dit:
Afbeelding
Hier heb je verschillende opties om dingen aan te geven zoals effecten op een token. Zo heb ik hier Querida de slakkerietis gegeven.
Er kan een lijst gemaakt worden van welk teken welk effect of aandoening representeerd.

Aanvallen:
Om de actie van jouw character te doen kun je eerst je characters token verplaatsen naar de plek waar hij of zij zal staan deze beurt. Let hierbij op dat je in een gevechtsronde waar je ook aanvalt maar 1 of 2 vakjes kan lopen. (Dit is aan de DM om te bepalen hoeveel)
Daarna kun je in de chat je characters actie uitschrijven net zoals je dat op het forum gedaan zou hebben.
Mocht je aanvallen dan zoek je jouw aanval op in de macro's en klik je daarop. Daarna klik je op de token van je target om het te selecteren.
Afbeelding
De macro rolt je aanval dan voor je en laat het resultaat zien in de chat.
Afbeelding

Bovenaan staat je uitgeschreven actie die je zelf getypt hebt in de chat. Daarna in het oranje (Emote) staat de macro die aangeeft dat jouw character je geselecteerde target aanvalt met de aanval waar de macro voor geschreven is. Dit maakt het makkelijk voor de DM om te zien welke macro's er gebruikt worden en wie wat op wie doet.
Let erop dat je je target selecteert als je de macro gebruikt anders rekent de macro de verkeerde verdediging uit. Als de macro zou zeggen Querida valt Querida aan... dan betekend dit dat ik mijn eigen token geselecteerd had in plaats van mijn target.
Macro's kunnen niet verwijdert of verandert worden.
Daaronder staat de rol zelf dan: Rolt een dobbelsteen van 20 kanten. Telt daar je aanval bij op. (Rolling {1d20+1} op het voorbeeld. Dit moet dan groter zijn dan de verdedeging van je geselecteerde token. (>5)
Het resultaat van 2+1 is dus niet groter dan 5, dus 0 successes. Met andere woorden... MIS!!!
Daaronder staat dan nog de totale schade, eventuele mana kosten of andere effecten die de aanval heeft. Dit is voor de DM als hij online is en de beurten die uitgeschreven zijn aan verwerken is. Dan kan hij of zij precies zien wat de acties doen en de levenspunten, mana e.d. op de tokens aanpassen.

Tokens zijn aan karakterbladen gekoppeld, daarom rekenen de macro's met de aanvallen, verdedigingen en schades van spelers en target afhankelijk van welke macro je klikt en welke target je hebt. Dit is ook de reden dat er een macro is voor iedere vaardigheid die een token kan doen waar dobbelstenen bij gerolt worden.

Aanvallen in vogelvlucht:
- Verplaats je Token naar de gewenste positie voor deze beurt.
- Schrijf je characters actie uit in de chat zoals je dat ook op het forum gedaan zou hebben.
- Zoek je characters aanval uit tussen de macro's en klik erop.
- Selecteer je target door op de token te klikken.

Naar gevorderden index

Truth is overrated

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]